Verimli Ders Çalışma Yöntemleri

25.12.2012 1264

Öğrenme istek ve arzusunu taşımayan, ve öğrenmenin gerekliliğine inanmayan hiçbir öğrenciye hiçbir ders aracı veya hiçbir öğretmen yardımcı olamaz. Kişide çalışma arzu ve isteği olmadığı zaman ilgi ve dikkat kolaycadağılır. Bu da başarıyı olumsuz etkiler.

          Ders çalışmak karar vermekle başlar, verdiğimiz kararın doğruluğuna inanarak devam eder. Planlı ve programlı olmak bizi başarıya ulaştırır. Günümüzde çok çalışmak yerini etkili çalışma ya bırakmıştır. Etkili çalışma zamanı belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda planlı ve programlı olarak yaptığımız çalışmalardır.

          Bazı öğrenciler yeterince istekli olmalarına, gayret göstermelerine karşın beklenilen başarıyı gösterememektedirler. Bu durum, çok büyük bir ölçüde çalışma yöntemini bilememekten kaynaklanmaktadır. Verimli ders çalışma yollarını öğrenen ortalama bir öğrenci, zamanını ve enerjisini verimli bir şekilde kullanarak başarılı olabilecektir.

           Kişi amacını belirlemeli, belirlediği amacına ulaşacağına inanarak çalışmalıdır. Her insan belirlediği amaca ulaşamayabilir. Amaçlarına ulaşanlar mutlaka inanmış kişilerdir.

          Bir şey yapmak, bir yere varmak için kararlı olmak, verdiğimiz karara inanmak gereklidir, ama yeterli değildir. O halde amaçlarını netleştiren öğrencimizin kendine uyacak ve uygulayabilecek bir çalışma planı hazırlaması gerekir. Yaptığımız plana uymak çok önemlidir. Eğer yaptığımız plana uymuyorsak veya onu uygulamıyorsak, yaptığımız plan, dünyanın en iyi planı da olsa o planın işe yaramayacağını aklımızdan çıkarmamamız gerekir.

          Planlı olmak; baştan sona? Neyi? Nasıl? Neden? Ne zaman? Nerede?    KİMİN? yapacağının belli olmasıdır. Kısaca planlı olmak 5N 1K demektir. İstediğimiz amaca ulaşmak yani istediğimiz mesleğe sahip olmak için hangi üniversitenin hangi bölümüne gireceğimizi? Neden? ile ifade ederiz. Neyi? sorusu Üniversitenin istediğimiz bölümüne girmemiz için hangi dersleri çalışmamız ve hangi alanla ilgili soruları çözeceğimizi belirler. Nasıl? sorusu bir işin ne biçimde, hangi yolla olacağını bize ifade eder. Ne zaman? ise yapacağımız şeyin zamanını yani ders çalışmaya şimdi mi bir ay sonra mı ya da sınava on beş gün kala mı başlayacağımızı belirtir. Ayrıca günün hangi saatinde hangi derse çalışmamız gerektiğini hangi dersten sonra hangi dersi çalışmanın daha faydalı olacağını bize hatırlatır. Nerede? ise yapacağımız eylemin yerini belirler ders çalışma faaliyetine nerede icra edeceğimizi bize anlatır. KİM? sorusu bütün bunları kimin yapacağını dile getirir.

          Planlı Çalışmak Öğrenciye;

  • Bir işin hazırlanmasında kendimize yeterli zamanı yaratmamızı sağlar.
  • Yapacağımız işe karşı faal olmamızı sağlar.
  • Özgüvenimizi yükseltir.
  • Doğru karar vermemizi sağlar ve sık sık bizi karar değiştirmekten kurtarır.
  • Çalışmak için ayrılacak saatler saptanırken çalışılacak dersin sınıfta verildiği güne ve saate yakın olmasına dikkat edilmelidir. Bu durum unutmayı azaltır, öğrenilenleri pekiştirir.
  • Her öğrencinin; en iyi anlayabileceği saatler farklı olmakla birlikte herkes için etkili öğrenme zamanı uykudan önceki ve sabahın erken saatleridir.
  • Çalışma planı, ani olarak ortaya çıkabilecek durumlarda çalışmanın değişik saatlere kaydırılmasına olanak verecek esneklikte olmalıdır.
  • Çalışma sürelerinin uzunluğu derslerin özelliklerine göre düzenlenmelidir.
  • Hangi saatte neyin çalışılacağı kesin olarak önceden bilinmelidir.
  • Çalışma aralarındaki dinlenmeler ne çok uzun ne de çok kısa olmalıdır.
  • Yapılan plana ne ölçüde uyulduğu günün sonunda mutlaka değerlendirilmelidir.
  • Plana uymanın bir zorunluluk olduğu içselleştirilmelidir.
  • Çalışma saatleri olabildiğince her zaman günün aynı saatleri arasında olmalıdır

          Taşı delen, suyun gücü değil; damlaların sürekliliğidir.

          NASIL DERS ÇALIŞMALIYIZ???.       

          1- Gözden geçirin: Öğrenmek istediğiniz malzemeyi gözden geçirin. Hangi konuları içeriyor. Malzemenin bölümleri ve alt bölümleri neler? Bunları şöyle bir tarayın. Nasıl olduğunu anlamaya çalışın.        

          2- Soruya dönüştürün: Öğrenmek istediğiniz malzemenin bölüm ve alt bölüm başlıklarını soru biçimine dönüştürün. Örneğin bölüm başlığı? sindirim sisteminin kısımları? ise siz ?sindirim sisteminin kaç kısmı vardır ve isimleri nelerdir?? diyebilirsiniz.       

          3- Dersi çalışın: Bu aşamada yukarıda sorduğunuz sorulara cevap bulmak amacıyla bölümü ve alt bölümleri çalışmaya başlayın.       

          4- Tekrar edin: Sorduğunuz soruları notlarınıza bakmadan, hatırınızda kalan bilgilerinizle cevaplandırın.

          Ders çalışmada maksimum verimi alabilmek için, 40 dakika ders, 10 dakika dinlenme, 10 dakika çalıştığımız dersin tekrarını yapmamız gerekir. Ders çalışırken mutlaka not tutmalıyız. Ayrıca gece yatmadan önce gün içinde öğrenilenleri 20 dakika süreyle tekrarlamak, sabah kalkınca aynı bilgileri bir kere daha gözden geçirmek bilgiyi pekiştirir. Örneğin öğrenilen bir bilgi 1 saat içinde % 40 oranında unutulmaktadır. Tekrar edilmediği takdirde öğrenilen bilginin 1gün sonra %60 şı unutulmaktadır. Eğer tekrar edilmezse 7 gün sonra öğrendiğimizden bize sadece % 25 i kalmaktadır, % 75 i unutulmaktadır. Öğrendiğimiz bilgilerin unutulması zamana paralel olarak artmaktadır. Bu sorunu çözmemizin tek yolu düzenli aralıklarla yapacağımız TEKRARLARDIR.

Öğrendiğimizi unutmamanın tek yolu varsa o da???..! TEKRAR????..TEKRAR?????TEKRAR!dır.