Öğrenme istek ve arzusunu taşımayan, ve öğrenmenin gerekliliğine inanmayan hiçbir öğrenciye hiçbir ders aracı veya hiçbir öğretmen yardımcı olamaz. Kişide çalışma arzu ve isteği olmadığı zaman ilgi ve dikkat kolaycadağılır. Bu da başarıyı olumsuz etkiler.
Ders çalışmak karar vermekle başlar, verdiğimiz kararın doğruluğuna inanarak devam eder. Planlı ve programlı olmak bizi başarıya ulaştırır. Günümüzde çok çalışmak yerini etkili çalışma ya bırakmıştır. Etkili çalışma zamanı belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda planlı ve programlı olarak yaptığımız çalışmalardır.
Bazı öğrenciler yeterince istekli olmalarına, gayret göstermelerine karşın beklenilen başarıyı gösterememektedirler. Bu durum, çok büyük bir ölçüde çalışma yöntemini bilememekten kaynaklanmaktadır. Verimli ders çalışma yollarını öğrenen ortalama bir öğrenci, zamanını ve enerjisini verimli bir şekilde kullanarak başarılı olabilecektir.
Kişi amacını belirlemeli, belirlediği amacına ulaşacağına inanarak çalışmalıdır. Her insan belirlediği amaca ulaşamayabilir. Amaçlarına ulaşanlar mutlaka inanmış kişilerdir.
Bir şey yapmak, bir yere varmak için kararlı olmak, verdiğimiz karara inanmak gereklidir, ama yeterli değildir. O halde amaçlarını netleştiren öğrencimizin kendine uyacak ve uygulayabilecek bir çalışma planı hazırlaması gerekir. Yaptığımız plana uymak çok önemlidir. Eğer yaptığımız plana uymuyorsak veya onu uygulamıyorsak, yaptığımız plan, dünyanın en iyi planı da olsa o planın işe yaramayacağını aklımızdan çıkarmamamız gerekir.
Planlı olmak; baştan sona? Neyi? Nasıl? Neden? Ne zaman? Nerede? KİMİN? yapacağının belli olmasıdır. Kısaca planlı olmak 5N 1K demektir. İstediğimiz amaca ulaşmak yani istediğimiz mesleğe sahip olmak için hangi üniversitenin hangi bölümüne gireceğimizi? Neden? ile ifade ederiz. Neyi? sorusu Üniversitenin istediğimiz bölümüne girmemiz için hangi dersleri çalışmamız ve hangi alanla ilgili soruları çözeceğimizi belirler. Nasıl? sorusu bir işin ne biçimde, hangi yolla olacağını bize ifade eder. Ne zaman? ise yapacağımız şeyin zamanını yani ders çalışmaya şimdi mi bir ay sonra mı ya da sınava on beş gün kala mı başlayacağımızı belirtir. Ayrıca günün hangi saatinde hangi derse çalışmamız gerektiğini hangi dersten sonra hangi dersi çalışmanın daha faydalı olacağını bize hatırlatır. Nerede? ise yapacağımız eylemin yerini belirler ders çalışma faaliyetine nerede icra edeceğimizi bize anlatır. KİM? sorusu bütün bunları kimin yapacağını dile getirir.
Planlı Çalışmak Öğrenciye;
Taşı delen, suyun gücü değil; damlaların sürekliliğidir.
1- Gözden geçirin: Öğrenmek istediğiniz malzemeyi gözden geçirin. Hangi konuları içeriyor. Malzemenin bölümleri ve alt bölümleri neler? Bunları şöyle bir tarayın. Nasıl olduğunu anlamaya çalışın.
2- Soruya dönüştürün: Öğrenmek istediğiniz malzemenin bölüm ve alt bölüm başlıklarını soru biçimine dönüştürün. Örneğin bölüm başlığı? sindirim sisteminin kısımları? ise siz ?sindirim sisteminin kaç kısmı vardır ve isimleri nelerdir?? diyebilirsiniz.
3- Dersi çalışın: Bu aşamada yukarıda sorduğunuz sorulara cevap bulmak amacıyla bölümü ve alt bölümleri çalışmaya başlayın.
4- Tekrar edin: Sorduğunuz soruları notlarınıza bakmadan, hatırınızda kalan bilgilerinizle cevaplandırın.
Ders çalışmada maksimum verimi alabilmek için, 40 dakika ders, 10 dakika dinlenme, 10 dakika çalıştığımız dersin tekrarını yapmamız gerekir. Ders çalışırken mutlaka not tutmalıyız. Ayrıca gece yatmadan önce gün içinde öğrenilenleri 20 dakika süreyle tekrarlamak, sabah kalkınca aynı bilgileri bir kere daha gözden geçirmek bilgiyi pekiştirir. Örneğin öğrenilen bir bilgi 1 saat içinde % 40 oranında unutulmaktadır. Tekrar edilmediği takdirde öğrenilen bilginin 1gün sonra %60 şı unutulmaktadır. Eğer tekrar edilmezse 7 gün sonra öğrendiğimizden bize sadece % 25 i kalmaktadır, % 75 i unutulmaktadır. Öğrendiğimiz bilgilerin unutulması zamana paralel olarak artmaktadır. Bu sorunu çözmemizin tek yolu düzenli aralıklarla yapacağımız TEKRARLARDIR.